Podium JIN is weer present op Festival Jazz Internation Nijmegen, als onderdeel van het programma in LUX op zaterdag 26 oktober!
En wel met het buitengewone duo Atzko Kohashi & Tony Overwater. Het duo stond al enige tijd bovenaan ons verlanglijstje, direct na het verschijnen van Crescent, hun debuutalbum met op Coltrane’s Crescent geĆÆnspireerde composities op vleugel en contrabas. Dit album werd genomineerd voor de Edison Jazz Jury Award (National category) 2022 en Der Preis der deutschen Schallplattenkritik (German Record Criticsā Award) 2/2022 Edison, de prijs van de Deutsche Schallplattenkritik en werd door nativedsd.com uitgeroepen tot “Album Of The Year 2023”. Een droom van een album, waarbij het diepe, lyrische baswerk van Overwater een schitterende dialoog aangaat met het tintelende toucher en de essentiĆ«le jazzsensibiliteit in het spel van Kohashi.
Voor hun tweede album A Drum Thing uit 2023 selecteerden ze 8 composities van drummers en voegden daar drie composities aan toe gewijd aan drummers. Componerende drummers worden vaak als componisten over het hoofd gezien, en juist het spelen daarvan in een drumloos duo zet hun werken in een speciaal voetlicht.
De Japanse pianiste Atzko Kohashi en de Nederlandse bassist Tony Overwater ontmoetten elkaar in Amsterdam, waar hun benadering van jazzimprovisatie, ondanks verschillen in nationaliteit en achtergrond, direct klikte. Met een gedeelde passie voor muziek en een diepe nieuwsgierigheid naar interculturele expressie, brengt dit duo de resonantie van Oost en West op het podium. Atzko Kohashi studeerde vanaf 5-jarige leeftijd klassieke piano in Japan. Van 1994-2001 woonde zij in New York waar ze jazzpiano studeerde bij de Steve Kuhn. Kohashi weet luisteraars te betoveren met haar diepe stilte en delicate aanslag op de toetsen. Haar kunstenaarschap weeft ingewikkelde melodieƫn die grenzen overschrijden en een diepe tederheid oproepen die resoneert met de ziel. Ondertussen brengt Tony Overwater (o.a. David Murray, Yuri Honing, Rembrandt Frerischs) een opwindende dynamische energie in het duo. Met zijn baslijnen die zowel kracht als finesse uitstralen, voegt hij een vleug stoerheid toe aan de muziek en verlegt hij de grenzen van traditionele jazzexpressies.
Hun samenspel neemt de luisteraar mee op een transformerende reis, waar de naadloze vermenging van culturen en muziek deuren opent naar nieuwe mogelijkheden.
āBill Evans once referred to jazz music as Japanese ink brush painting (sumi-e) in his liner notes for Miles Davisā album āKind of Blue. Strangely enough, I feel that the uniquely Japanese aesthetic senses of ātransienceā and āimpermanenceā seem to be somehow connected to jazz. Spontaneously produced improvisations are only for the moment, and they evaporate into the air as soon as they are produced. It is reminiscent of the Japanese Zen teaching of āthe aesthetics of imperfection.ā Our music flows as naturally as a brush stroke. You will see it in our interplay.ā ā Atzko
Dit concert maakt deel uit van het ‘Triple Bill’ programma in Lux van Festival Jazz International Nijmegen, met ‘s avonds het Australische electro-psychedelisch jazztrio Brekky Boy en ‘rising star’ op saxafoon: de Britse Emma Rawicz.
Zaal open:15.30
Aanvang: 16.00
Dagtickets LUX (Triple Bill) en overige tickets: 48 VVK https://www.festivaljazzinternationalnijmegen.nl/
Let op: Dit evenement is niet toegankelijk met de Podium JIN Vriendenpas!
Check het hele programma van Festival Jazz International Nijmegen op www.fjin.nl