Festival Stranger Than Paranoia plaatst diverse muziekstijlen op het podium. We brengen drie optredens op een avond voor de prijs van één:
â Paul Van Kemenade âClassicâ Quintet
â Bram Stadhouders & B.O.X String Quartet
â Teis Semey Quintet
Stranger Than Paranoia  is inmiddels voor de 7e keer te gast bij Podium JIN en meteen de aftrap van onze concertreeks van het najaar.
Paul van Kemenade âClassicâ Quintet
Initiatiefnemer van het festival, saxofonist Paul van Kemenade, beweegt zich soepel tussen verschillende muzikale settingen, van bop tot flamenco en van vrije impro tot klassiek. Dit jaar opent hij het festival met zijn Paul van Kemenade âClassicâQuintetâ
Het Classic Quintet maakt al meer dan 30 jaar furore en speelde samen met o.a. David Murray, Kenny Wheeler, Zim Ngqwana, Philip Catherine, Pierre Blanchard, David Linx, les frĂšres GuissĂ© Wereldwijd waren zij te gast op toonaangevende festivals. Tegenwoordig komen ze alleen bij elkaar voor speciale gelegenheden. 30 jaar Stranger Than Paranoia is zoân gelegenheid!
- ‘Once in a while the âclassic quintet’ meets to perform for special occasions. Spectacular, memorable, top level, generous, absolute classic in the Dutch jazz scene, freely, skilled, technically brilliant, glorious, tear jerking and imposing.’ JazzNU
- âDit ensemble is een van de beste bands die de Nederlandse jazz ooit heeft gekendâ â Jazzenzo
- âGrandioos, memorabel, topniveau, klassiekers van het Nederlandse jazzmilieu, vrij, vakbekwaam en technisch briljant, imposant, tranen trekkend en glorieus.â Jazznu
Bezetting:
Jeroen Van Vliet â Piano,
Eric van der Westen â Contrabas,
Pieter Bast â drums,
Louk Boudesteijn â trombone,
Paul Van Kemenade â Altsax & composities.
Bram Stadhouders & B.O.X & String Quartet
Suite X
Bram Stadhouders Suite X is een collectie van acht originele barokmuziektracks voor onze tijd. Het resultaat van een jamsessie van Stadhouders met Nils Frahm, Arve Henriksen en een gereĂŻncarneerde J.S. Bach? Nee, het zijn de out-of-the-box-denkers van Baroque Orchestration X met wie Stadhouders een onorthodox verbond is aangegaan. B.O.X is een Vlaams barokensemble dat hoofdzakelijk samenwerkt met acts uit de indie-pop scene, zoals recentelijk met Dez Mona, Efterklang en Spinvis. Een gedroomd pact voor het samensmelten van verschillende muziekwerelden.Voor deze editie van Suite X is een strijkkwartet uitgenodigd o.l.v. Benjamin Glorieux.
Met Suite X brengt Stadhouders een eerbetoon aan de weldadige barokklank, die hij op even logische als verrassende wijze met de sound van elektrische gitaar en live electronics weet te mengen. De ene keer als klanklandschap, dan in een pakkende groove en niet in de laatste plaats, met lyrische melodieën die zich meteen in het hoofd nestelen. Een meesterproef waarin heden, verleden, elektronisch, akoestisch en de kunst van het improviseren uit de rijke barok- en jazztradities samenvloeien.
âEen adembenemend resultaat dat een smetteloze verbinding tot stand brengt tussen muziekstijlen die zoân vierhonderd jaar uit elkaar liggen. âSuite Xâ verdient een torenhoge notering in de Klassieke Top-1000 van 2221. En later.â (Jazznu).
Bezetting:
Bram stadhouders â Gitaar, compositie,
Onno Goevaert â Drums + Box:
Pieter Theuns – theorbe,
Nathan Wouters – double bass,
RaphaĂ«l Collignon –  harpsichord and organ + Strings
www.bramstadhouders.nl
Teis Semey Quintet
Mean Mean Machine
Teis Semey maakt furore in de Nederlandse jazz scene. Een âopkomende sterâ . NRC.
“Semey’s compositional drive propels the players into a higher emotional expression – this is not academic, cerebral writing, but felt experience translated into sound.” AllAboutJazz
Teis Semey groeide op in een klein dorp op het Deense platteland. Als kind studeerde hij klassiek piano, maar toen hij de gitaar ontdekte wist hij dat muziek alles was wat hij wilde, een uitweg naar de toekomst. Teis probeert met zijn muziek het gat tussen klassiek en punk te overbruggen.
Op zijn veertiende verhuisde hij naar Zweden, om daarna in Amsterdam te belanden voor een conservatoriumstudie. Daar won hij het Princes Christina Jazz Concours en de prijs voor Beste Arrangement in de Keep An Eye jazzcompetitie. Hij bracht een tijd in Los Angeles door, waar zijn debuutalbum Where the Fence is the Highest uitkwam, om rondom het vervolgalbum Throw Stones weer in Nederland te gaan wonen
Mean Mean Machine is zijn derde release als bandleider. Met dit nieuwe album grijpt Teis voor het eerst terug op zijn Scandinavische roots. Door de Covid-19 pandemie had hij meer tijd dan normaal om na te denken over dingen, en herinnerde hij zich de folksongs en hymnes die zijn grootmoeder zong. Dat inspireerde hem bij het schrijven van nieuwe muziek.
Semey: âMean Mean Machine is an ode to this time, about finding our place in this world. Partly in terms of the pandemic, but also in terms of all the other issues that cause anxiety in me as in many, like global warming, fascism, indifference etc. Itâs not traditional jazz and itâs not future jazz. Itâs NOW music, a reflection of this moment. Itâs gritty but dynamic. At times like slow swaying notes, memories of Ravel swinging in waves, and at times wild, hot boiling energy, always directly connected though interplay.â
Bezetting:
Teis Semey – gitaar,
Alistair Payne – trompet,
JosĂ© Soares – altsax,
Jort Terwijn – contrabas,
Sun Mi Hong â drums.
 Kaarten avondkassa:: ⏠25 en ⏠22,50 voor studenten/jongeren tot 26 jaar.
Â