Home Over Agenda Archief Media Nieuwsbrief Stichting Contact

Archief

JINJAZZ@LUX - Boi Akih: Circles in a Square Society

maandag 17 dec 2012

LUX Mariënburg 38-39 Nijmegen

JINJAZZ@LUX - Boi Akih: Circles in a Square Society


Monica Akhari

De warme, kleurrijke stem van Monica Akihary en het inventieve gitaarspel van Niels Brouwer vormen de basis van Boi Akih, dat zijn geluid baseert op een tapisserie van folk, hedendaagse klanken en fantasierijke improvisaties. Ze hebben inmiddels 6 cd’s gemaakt met steeds andere gastmusici. Ditmaal spelen Monica en Niels samen met de vindingrijke trombonist Wolter Wierbos en slagwerker Kim Weemhoff.
Circles in a Square Society, Boi Akih's nieuwste album, maakt goed gebruik van de diversiteit en karaktervolle klanken van deze musici. Op een inventieve manier geven zij een eigen draai aan iconische 'songs of freedom' van onder anderen Jimi Hendrix, David Crosby, Bob Marley, Joni Mitchell en Neil Young, zowel muzikaal als tekstueel. Uit hun spel spreekt nieuwsgierigheid en vindingrijkheid, onbevangenheid, humor, gevoel en bovenal een tomeloze muzikaliteit. De warme, kleurrijke stem van Monica Akihary en het vindingrijke gitaarspel van Niels Brouwer vormen de basis voor dit kwartet dat zijn geluid baseert op een tapisserie van folk, hedendaagse klanken en fantasierijke improvisaties. Volkskrant schrijft: “evocatieve muziek, waarin Akihary's machtige stem ook in de klankexperimenten emotioneel geladen bleef, zoals ook Brouwer abstracte passages warm kan laten klinken.”



BoiAkih

Monica Akihary (voice), Niels Brouwer (guitars, computer, no imput mixer & world band receiver), Wolter Wierbos (trombone), Kim Weemhoff (drums)




‘Een paar jaar geleden draaiden we wat oude Lp’s van onder anderen Jimi Hendrix, Joni Mitchell en CSN&Y. We werden meteen door de muziek en de teksten geraakt, verdiepten ons in de tijdgeest waarin zij de stukken schreven en beseften dat deze muziek nog altijd actueel is. De ideeën die bij ons opkwamen leverden muzikale commentaarschetsen op.’


Pers citaten

' Een nieuw muzikaal avontuur'
De zwoelste stem van Nederland is vermoedelijk die van Monica Akihary. Samen met gitarist Niels Brouwer werkt zij gestaag aan eem intrigerend en ongrijpbaar oeuvre dat de muzikale geografische grenzen in alle opzichten overschrijdt. Jazz? Wereldmuziek? Vrije Improvisatie? De muziek van Boi Akih past in geen enkel hokje, glipt altijd weer elegant door de mazen van het net. Hier zijn het de songs van Jimi Hendrix, David Crosby, Bob Marley, Neil Young en Joni Mitchell die Boi Akih inspireerden tot een nieuw muzikaal avontuur. Gemene deler van de songs zijn de hang naar vrijheid, een verlangen dat niets aan actualiteit heeft ingeboet. Afwisselend klinken stukjes improvisatie waarin de spelers de ultieme vrijheid op alle mogelijke manieren verkennen. Een mooie balans tussen vrolijke chaos en structuur. (Saskia Törnqvist in Parool 16.05.2012)

Muziek is meer dan wat je hoort. Achter de nootjes bestaat een wereld die ons verbindt met context en betekenis. Die gedachte - noem het een statement tegen oppervlakkigheid - krijgt uniek vorm op de nieuwe cd van Boi Akih. Met contrastrijk idioom, inventief klankonderzoek, humor en sterke zeggingskracht breekt de band het vlakke kringloopstramien. Als een steenworp in plat water die uitgroeiende cirkels maakt. Een cover- en conceptplaat ineen, bekrachtigd door Brouwers eigen composities Circle 2 t/m 5 en Circle Exercise. (Armand Serpenti in Trouw 5.05.2012)

We horen klassiekers van Joni Mitchell, Jimi Hendrix, David Crosby en Neil Young die op ongeëvenaarde wijze worden getransformeerd tot meesterwerken. Gitarist Niels Brouwer (de onmiskenbare spil van de groep), speelt ‘voorbij de melodie’ in een soort ‘voortdurende‘ improvisatie en prikkelt daarmee de luisteraar. Heel inventief, heel speels en ingenieus transformeert hij met deze aanpak de stukken tot nieuwe muziek, waarbij de originele melodie soms als een watermerk boven de originele zweeft. Iets soortgelijks geldt voor zangeres Monica Akihary; zij raakt de ziel van de melodie en daarmee de ziel van de luisteraar die wordt meegevoerd naar de popmuziek uit de jaren ’70/’80 die is teruggebracht tot zijn muzikale essentie. (Mattie Poels in World Radio6 21.05.12)

'Dromerig en Spannend '
Boi Akih creëert eigen wereld van klanklandschappen met sfeervolle effecten, abstarct maar melodieus. Crosby's Guinnevere is nog tranceverwekkender dan het origineel en Marley's Redemption Song is van een aangrijpende schoonheid. Wolter Wierbos laat zijn trombone meezingen in 'begeleidende solo's' die elke zin perfect aanvoelen. (Frank van Herk in Volkskrant 30.05.2012)

Na hun intieme vorige cd, ‘Yalelol’, is het nieuwe album van Boi Akih een verrassing.
Het duo van zangeres Monica Akihary en gitarist Niels Brouwer heeft de Molukse roots verruild voor de popmuziek van hun jeugdjaren. Zo zien we op de tracklist componisten vermeld staan als Jimi Hendrix, Neil Young en Bob Marley. Maar anders dan te doen gebruikelijk in de jazz van tegenwoordig, worden de liedjes niet gebruikt als een alternatief voor het Great American Songbook-repertoire. Boi Akih maakt namelijk eerder Europese geïmproviseerde muziek (met veel niet-Westerse invloeden) dan jazz. Wat ze doen met het sixtiesrepertoire, is het opnieuw uitvinden. Monica zingt de songs alsof ze ze ter plekke bedenkt, en pas als je als luisteraar de tekst volgt, besef je met welk nummer je te maken hebt. Dat biedt een heel nieuwe kijk op soms volkomen platgespeeld materiaal (wie durft Neil Young’s ‘Old Man’ of Bob Marley’s ‘Redemption Song’ nog aan te pakken?). Soms is dat even wennen voor wie erg verknocht is aan de oorspronkelijke uitvoeringen, maar wie zich de oren laat wassen, ontdekt onvermoede wendingen in aloude songs. Een hoofdrol is verder weggelegd voor trombonist Wolter Wierbos, die keer op keer laat horen dat er in hem eigenlijk ook een zanger schuilt. In de nummers waarin hij de zang van Akihary komt omspelen, is dat een puur genot om te horen. Neem nou Jimi Hendrix’ ‘Drifting’ dat dankzij Wolter en de luie elektrische gitaar het bootje biedt waarop de stem van Monica kan ronddobberen. Tussen alle herschikte hippiemuziek horen we vrije improvisaties onder de titel ‘Circles’ plus een nummer. Niels Brouwer is hier vooral elektronisch bezig, met behulp van laptop, gitaarpedalen en een wereldontvanger. Die laatste zorgt bijvoorbeeld voor atmosferische klankbeelden in ‘Circles 2’,waaraan de zangeres haar eigen vocale bijdragen toevoegt. De ‘Circles’-stukken bieden een mooi contrast met de veelal akoestisch uitgevoerde songs, en voorkomen dat je als luisteraar te veel achteroverleunt in de behaaglijke stem van Monica Akihary, want dat is er nog immer een om verliefd op te worden. (Herman te Loo in Jazzflits 14.05.12)

Het Nederlands-Molukse Boi Akih bestaat sinds 1996.
Er werden vijf albums met wisselende gastmusici uitgebracht en dit is het zesde. Zangeres Monica Akihary en gitarist Niels Brouwer nodigden trombonist Wierbos en drummer Weemhoff uit. Akihary heeft een jazzy manier van zingen en verbindt de tradities van India, Molukken en Indonesië aan de westerse. Voor dit album besloten ze meerdere covers op te nemen. Nummers van Jimi Hendrix en Joni Mitchell getuigen van hun grote respect en ze maken er iets eigens van. Uniek binnen Nederland. Maar ook in het buitenland waardering en terecht. Dit wonderschone album bevestigt dat gewoon opnieuw.(Erik Mundt, Platomania 25.5.2012)

http://www.platomania.eu/album/2146940/circles-in-a-square-society/boi-akih

http://www.draaiomjeoren.com/interviews/boiakih.html


Biografie muziek & taal

Boi Akih ontstond in 1996. Gitarist, componist Niels Brouwer en vocalist Monica Akihary vormen de kern van Boi Akih. De twee hebben een heel eigen repertoire voor het ensemble ontwikkeld, waarbij de culturele ‘oorsprong’, muziektradities uit de Molukken, Sunda, Bali (Indonesië), Nederlandse (Europese) jazz en geïmproviseerde muziek, klassiek Indiase muziek en Afrikaanse traditionele muziek de basis vormen voor compositie, vrije improvisatie en tekst. Inmiddels is Boi Akih uitgegroeid tot een ensemble met een opvallend eigen stem en een onmiskenbaar eigen muziekidioom. De zoektocht naar de ‘eigen’ oorsprong heeft geleid naar het unieke geluid van Boi Akih. Klankonderzoek, compositie(-vormen), improvisatie en performance zijn vanaf het ontstaan van het ensemble essentiële punten. De ontwikkeling van de geheel eigen zangstijl van Monica Akihary én gitaarstijl van Niels Brouwer geven klanken en elementen uit verschillende muziektradities een nieuwe betekenis binnen het nationale en internationale muzikale landschap. De Franse pers schrijft hierover n.a.v. de CD Uwa I: ‘De combinatie van de Europese, Indiase en Indonesische cultuur aan de ene kant en van de jazz aan de andere kant, geeft Boi Akih een uniek geluid, een niet te imiteren kleur, binnen het actuele muzikale landschap’ . Ook de Duitse pers is vol lof over de vernieuwing. ‘ vier muzikale wereldbeschouwingen, die overtuigend grooven, maar ook een nieuw concept van culturele symbiose creëren door improvisatie’. De CD Uwa I wordt dan ook in Frankrijk gekozen tot beste worldjazz CD van dat jaar. De teksten van Brouwer en Akihary worden in 1998 een fenomeen genoemd door de linguïstische wereld. Hoewel de muziek van Boi Akih subtiel refereert naar de Molukse wortels, is het vooral de taal waar Akihary haar eer betoont aan haar erfgoed. Zij schrijft en zingt in haar vaders moeder- taal, deze taal werd door de wetenschappelijke wereld beschouwd als moribund. Sinds die tijd werken Brouwer en Akihary samen met de linguïsten afkomstig uit Nederland en Australië die het Haruku bestuderen. Met de hulp en steun van hen houdt Boi Akih de traditie niet alleen in leven, maar gebruikt Boi Akih de taal in de meest authentieke vorm: poëtische zelf expressie.

foto's

laatste updates

Image
Marzio Scholten’s Americana Trio

Na jarenlang furore te hebben gemaakt met zijn band IDENTIKIT laat gitarist Marzio Scholten (1982) nu van zich horen in triobezetting. Hij presenteert composities gebaseerd op zijn nieuwe, lovend ontvangen, soloproject We Never Left Town dat in januari 2017 uitgebracht is. Uitgangspunten zijn Scholten’s zoektocht naar eenvoud, zijn liefde voor de gitaar én Amerikaanse volksmuziekgenres als folk, blues, jazz en country. Samen met bassist Sean Fasciani en drummer Niek de Bruijn legt Scholten de nadruk op sound en songs; ingrediënten voor aardse en bezielde muziek.

Lees meer

Media


Van de foto's van Lucas Hüsgen zijn afdrukken te verkrijgen, op professioneel papier, in passepartout, of ook ingelijst. Voor meer informatie: lh@lucashusgen.net.